✨ Більшість людей за своєю природою є відповідальні та схильні до того, щоб робити добрі речі і налагоджувати життя навколо себе.
Тому у скрутні часи, коли відбувається багато складних, жорстоких та непередбачених речей, люди схильні відчувати сильне почуття провини та сорому.
😔 Їм може здаватися, що це саме вони були винні у тому, що сталося: не передбачили катастрофу, не продумали план дій, десь запізнилися тощо.
Це омана мозку: коли ми говоримо про катастрофи, особливо коли мова йдеться про війну, ми дійсно мало розуміємо, що необхідно робити.
Це нова ситуація для нас. Розвиток подій є непередбаченим. Також під час війни ми знаходимося у постійному стресі, що ускладнює кожну мить нашого життя та, звичайно ж, здатність до раціонального мислення 🤔
👥 Певні, що навколо вас є люди, які бувають у стані відчуття провини або сорому.
🌿 Публікуємо алгоритм, як правильно говорити з людиною у гострі моменти, щоб надати їй максимальну підтримку:
1️⃣ Дайте зрозуміти, що ви слухаєте і розумієте її (кивайте, піддакуйте тощо).
⚪️ Ми знаємо, що ви уважні до людини і без таких проявів, але у гострих ситуаціях наш фокус уваги є розсіяним, тому краще буде все ж проявити методи активного слухання - для того, щоб підкреслити ваш намір надати допомогу.
2️⃣ Не засуджуйте, не намагайтеся оцінювати її дії, навіть якщо вам здається, що людина вчинила неправильно.
3️⃣ Дайте зрозуміти, що приймаєте її такою, якою вона є.
4️⃣ Не намагайтеся переконати. Наприклад, “Ти не винуватий”, “Таке з кожним може трапитися”.
⚪️ На цьому етапі важливо дати постраждалому виговоритися, розказати про свої відчуття.
5️⃣ Не давайте порад, не розказуйте про свій досвід, не задавайте питань – просто послухайте.
❗️Якщо з вами поряд людина, яка сильно страждає від сорому або від відчуття провини, постарайтеся переконати її звернутися до фахівця. Такий стан часто вимагає допомоги фахівця-психолога або лікаря-психотерапевта.
Коментарі
Дописати коментар