«Я ходила до трьох психологів – ніхто не допоміг», «Пройшла терапію, легше не стало – тільки гроші втратила», «Чекала підтримку, а отримала засудження» – це не страшилки зі світу психології, а реальні відгуки від людей на різних форумах.
Так, іноді буває що потрапили до некомпетентного фахівця, або клієнт та психолог не підійшли один одному. Це не говорить про те, що необхідно відмовитись від психологічної допомоги. Сьогодні ми спробуємо розповісти, як обрати хорошого психолога.
Головне при підборі фахівця — визначитися з особистими відчуттями . Однак на деякі моменти ми рекомендуємо звернути особливу увагу при підборі психолога. До першої зустрічі ви можете оцінити її формально: освіту, години супервізії та особистої терапії, участь у психологічних спільнотах, успішні кейси. Під час консультацій варто звернути увагу на особистісні характеристики та дотримання етичних принципів. Розберемо все докладніше.
До першої зустрічі
Ознаки того, що перед вами гідний фахівець:
- Вища психологічна та додаткова освіта за тривалою програмою психотерапії (мінімум 3-4 роки за міжнародними стандартами). Якщо фахівець не викладає у відкритий доступ диплом, сміливо просіть показати його вам - ви маєте на це право.
- Особиста терапія (мінімум рік, або 100+ годин). Це гарантія, що консультант не перенесе свої проблеми на вас. Також це означає, що фахівець вас розуміє, адже він був на вашому місці. Важливий нюанс: про подолання своїх особистих проблем психолог може розповісти перед сесією, але не на сеансі. Якщо фахівець краде ваш час, красується своїми досягненнями в терапії (коли ви його не питаєте)-то це непрофесіонал.
- Супервізія (мінімум 50 годин). Це розбір складних, неоднозначних ситуацій та помилок із практики із більш досвідченими колегами. Чим більше годин пішло на супервізію, тим вища компетентність фахівця.
- Успішні кейси. Тут є важливий нюанс: якщо читаєте історію з практики, то шукайте приписку «з дозволу клієнта» чи щось таке. Інакше це порушує принцип конфіденційності з Етичного кодексу психолога.
- Залучення до професії: відвідує конференції, підвищує свою кваліфікацію. Це швидше додатковий критерій, а не обов'язкова вимога. Плюсом буде членство фахівця у психологічній спільноті. Це свідчить про дотримання етичних норм та наукового підходу, орієнтації на європейські стандарти якості. А також це гарантія того, що фахівець відвідує психолога та супервізора – це обов'язкова умова участі у психологічних асоціаціях.
- Розвиток у професії. Відповідно до Етичного кодексу, психолог має постійно вчитися новому, стежити за новинами зі світу психології, підвищувати кваліфікацію.
"Астропсихолог", "езотеричний", "кармічний", "родовий сценарій", "соціоніка", "розстановки" - все це не має жодного відношення до психології.
Професійний психолог:
- налаштований на співпрацю, намагається бути «на одній хвилі» з вами – безоцінково приймає, не нав'язує свої погляди, підтримує, спрямовує;
- обговорює з вами цілі, засоби та результати терапії, очікування від неї;
- співпереживає та співчуває, але при цьому не переходить ваші кордони;
- підтримує, ділиться із вами щирими емоціями, доречними у межах терапії;
- укладає терапевтичний контракт, в якому проговорюються цілі та методи терапії, умови співробітництва, відповідальність сторін.
Ще є таке правило у психологів: Скасована в останню мить або пропущена сесія все одно оплачується. Нехай цей факт вас не лякає. Це не примха психолога, це своєрідна підстраховка для вас, адже у процесі терапії кожен проходить через фазу опору – момент, коли хочеться все кинути.
Хороший спеціаліст відрізняється емпатією, тактовністю, позитивом, відкритістю, емоційною стабільністю. Головне, він керується принципом «Не нашкодь», підтримує довірчу атмосферу, щиро співпереживає, сконцентрований на ваших потребах, уважно слухає. Він тактовний і привабливий, але не намагається догодити та сподобатися. Здатний аргументовано та м'яко відстояти свою позицію, готовий вислухати вашу думку.
Психолог бере на себе відповідальність за нерозголошення (випадкове чи спеціальне, часткове чи повне) інформації. Все, що ви розповісте, залишається у стінах кабінету. Психолог не має права розповідати будь-кому, що ви звернулися за допомогою.
Психолог не може примушувати вас до терапії чи використання окремих методів. Він коротко і просто пояснює суть, цілі та результати співпраці, відповідає на всі запитання. Якщо він пропонує вам експериментальну техніку, то обов'язково повідомить про це, розповість про всі ризики та перспективи, познайомить зі статистикою. Якщо у відповідь ви чуєте фразу «Все-таки це я психолог, а не ви. Давайте сам вирішу, що вам потрібно. Просто довіртеся мені», то варто засумніватися у професіоналізмі психолога.
Професіонал береться тільки за випадки, для яких у нього є відповідні знання та вміння. Якщо фахівець не уточнює ваш запит, а одразу записує на консультацію, або у своєму профілі/блозі пише, що зцілює всіх і все, — це тривожний сигнал. Гідний консультант здатний на визнання: «Це не в моїй компетенції. Я дам вам візитівку колеги» або «Мені потрібно подумати над цим/зустрітися зі своїм супервізором».
Успіх терапії багато в чому залежить від вашої активності: наскільки точно дотримуєтеся рекомендацій, як справно відвідуєте консультації, чи виконуєте домашнє завдання. Але психолог повинен гарантувати, що від тих методів, які він пропонує ваш стан не погіршиться.
При контакті з фахівцем з перших хвилин спілкування ви відчуєте комфорт, опинитеся в атмосфері прийняття, захочете довіритися і розкритися. Якщо ж при спілкуванні ви тонете у почутті провини та сорому за себе та свою проблему, значить, перед вами некомпетентний фахівець.
Найкращий психолог для вас – той, який вже зустрічався із вашою проблемою.
Коментарі
Дописати коментар